anamorphosis

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an·a·mor·pho·sis

(an'ă-mōr-fō'sis),
1. In phylogeny, a progressive series of changes in the evolution of a group of animals or plants.
2. In optics, the process of correcting a distorted image with a curved mirror.
[G. ana, up, + morphē, form]

anamorphosis

(ăn′ə-môr′fə-sĭs)
n. pl. anamorpho·ses (-sēz′)
1.
a. An image that appears distorted unless it is viewed from a special angle or with a special instrument.
b. The production of such an image.
2. Evolutionary increase in complexity of form and function.
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L'auteur developpe les deux acceptions du mot anamorphose, l'une ayant trait a l'optique, l'autre a la zoologie.
Pour l'illustrer, Lacan prend appui sur le phenomene de l'anamorphose telle qu'elle a ete utilisee par Hans Holbein dans son tableau Les Ambassadeurs (Die Gesandten, 1533).
We are also faced with one of the characteristic traits of anamorphoses, that is to say a blatant disjunction between a signifier and a signified: indeed, for the wedding photograph to function as a sign (i.e, the "conjunction of a signifier and a signified"), it would have to show in its center, as its signifier or visual trace, the newlyweds, so as to signify their marriage.
Indeed, one must remember that the last characteristic trait of anamorphoses is the physical presence of death in the painting, generally through the apparition, in the lateral, second-time vision, of a death's-head springing into view in lieu of an anodyne or deformed object in the frontal, first-time vision: this anodyne or deformed object is, of course, the "floating object," deprived of meaning, which Lacan describes in his Seminar XI precisely when talking about H olbein's Ambassadors.
"Rationalite de l'Anamorphose." XVII siecle (July-Sept.
Lui dediant leurs etudes, ils souhaitent rendre hommage a son erudition et a sa demarche critique a travers une analyse de l'anamorphose associee a l'esprit de Decadence, phenomene par lequel une force de dislocation ebranle l'ordre naturel des choses et les disjoint hors d'elles-memes.
Ces objets sont deformes par l'angle sous lequel il les observe, si bien que ses textes ne sont vraiment comprehensibles que dans la mesure ou une anamorphose est comprehensible, a condition que le lecteur retrouve le point de vue qui gauchit la perspective, et ce point de vue, c'est l'oeil, c'est le regard d'Andre Breton.
Cette vision oblique, perspectiviste, destructurante et restructurante de l'anamorphose, comme le discours indirect et les symboles allusifs de l'allegorie, operent une veritable derive du sens, une desharmonie ou un desaccord profond entre la perception naive (ou pretendue telle), une reflexion au premier degre, et les chaines d'associations mi-conscientes, mi-inconscientes d'idees, de sentiments, d'images.
(4.) The title of the eleventh chapter of this seminar is "L'Amour courtois en anamorphose." For a discussion of Lacan's eighth and twentieth seminars, see my Delie as Other.
L'ironie presente en effet bien des affinites avec la mystification: elles peuvent toutes les deux faire l'objet d'une double lecture, se rapprochant ainsi de l'anamorphose picturale(4).
Il faut noter que Diderot emploie le mot "prince" et non "buste": il y a la deviation du personnage fictif en personnage reel, par anamorphose.